مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت تشریح کرد :

راههای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان

کد مطلب: ۱۰۲۳ | تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۰۸:۰۸ | تعداد بازدید: 2

سمانه یوسفی مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت در گفتگو با روابط عمومی بیان کرد: بی شک کم آبی و تشنگی می تواند باعث بی حالی ، سستی و کاهش کارایی در طول روز شود و چنانچه شدت یابد به سلامتی آسیب زده و خطرناک است . پس درمواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای گرم و بلند تابستان مقارن میشود، دانستن راههای مقابله با کم آبی و تشنگی در طول روزحائزاهمیت است. وی راههای مقابله با تشنگی را به شرح ذیل اعلام کرد:

  1. مصرف میوه های آب دار مانند هندوانه و خوردن شربت های کم شیرین به همراه تخم شربتی وخاکشیرهمچنین مصرف سبزی های آب دار مانند کاهو و سکنجبین بین وعده سحر و افطار به حفظ آب بدن کمک کرده از ابتلا به یبوست پیشگیری می کند.
  2. استفاده از برخی میوه های خشک پس از خیساندن در آب مانند آلوبخارا و برگه زردآلو که به همراه آب آن خورده شود در نگهداری آب بدن و پیشگیری از یبوست بسیار کارایی دارد.
  3. مصرف شیر ولرم کم چرب ، یا چای کم رنگ و سوپ ها و آش های رقیق به مقدار متعادل در وعده ی افطارراهی برای جبران آب از دست رفته ی بدن است.
  4. خوردن آب و مایعات کافی با فاصله در طول مدت افطار تا سحر به رفع تشنگی کمک می کند.
  5. مصرف ميوه و سبزی کافی بین وعده افطار تا سحر میتواند از بروز تشنگی زودرس جلوگيری  نمايد. بهتر است ميوه در فاصله ی افطار تا سحر و سبزی در هر دو وعده ی افطار و سحر بخصوص در وعده ی سحر مصرف گردد.
  6. محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر در اين دوران بسيار مهم و کمک کننده است. دريافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای دفع اين مقدار مازاد نياز، مقادير زیادی آب از بدن دفع میگردد. پس به غير از مقدار نمک اندکی که برای طبخ غذا لازم است ، سرسفره به غذا نمک اضافه نشود.
  7. اجتناب از مصرف مواد غذایی پرپروتئین در وعده ی سحری( مانند کبابها) . این مواد غذایی به دلیل داشتن پروتئین زیاد و خشکی، سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه ی روز شده، روزه داری را سخت می کند.
  8. پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده در وعده های افطار و سحرکه موجب عطش است
  9. اجتناب از مصرف مواد قندی مانند زولبیا ، بامیه ، پشمک ، گز و دیگر شیرینی ها در وعده سحر و اجتناب از افراط  آن در وعده ی افطار
  10. در صورت امکان  از بیرون رفتن در مواقعی که شدت آفتاب و گرما زیاد است ، پرهیز کنید.

 یوسفی در پاسخ به این سوال که آيا بدون سحري مي توان روزه گرفت؟ اظهار داشت : روزه بدون سحری به خصوص در نوجوانان و گرسنگي 24 ساعته سبب افت شدید قند خون و تحليل رفتن عضلات ميگردد كه بسيار زيان آور است همچنین موجب کاهش قدرت یادگیری٬ بی حوصلگی ، خستگی و کاهش کارایی روزانه خواهد شد.

هم چنین روزه بدون سحری باعث می شود که  سوخت و ساز بدن به سمت تجزیه ناقص چربی‌ها پیش ‌رود که حاصل آن تشکیل ترکیباتی به نام اجسام کتونی است و تجمع این ترکیبات در بدن باعث بوی بد دهان٬ سردرد و دردهای عضلانی شده و احساس ناخوشی و بدحالی به فرد می‌دهد.

برخلاف تصور برخی افراد٬ روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود٬ بلکه عموما منجر به افزایش وزن و چاقی می‌گردد.